Фахівцями Інтелект Груп Україна опрацьовано підготовлений у Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України проект змін законодавчих актів щодо посилення відповідальності у сфері інтелектуальної власності.
Ми вітаємо й підтримуємо всіх експертів, які взяли участь у роботі над даною законодавчою пропозицією. Висловлюємо сподівання щодо її успішної реалізації й досягнення мети унеможливлення порушень прав інтелектуальної власності шляхом посилення юридичної відповідальності за учинення означених порушень.
Вважаємо доречним висловити зауваження і пропозиції й сподіватися на те, що висловлені зауваження і пропозиції будуть з розумінням сприйняті як конструктивна допомога роботі щодо покращання українського законодавства.
Зокрема, пропонується доповнити санкцію статті 51-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення приписом, згідно з яким будуть не лише конфісковуватися, а й знищуватися незаконно виготовлені продукція та обладнання і матеріали, які призначені для її виготовлення. Ми є прибічниками згаданого знищення. Однак, на наш погляд, конфіскація (як примусове безоплатне звернення цього предмета у власність держави), котра передуватиме знищенню, буде ірраціональною (зайві зусилля, кошти і ресурси), не матиме смислу (після звернення у власність держави одразу відбувається знищення), тому видається зайвою. Таким чином, пропонуємо передбачити в санкції статті лише знищення незаконно виготовленої продукції та обладнання і матеріалів, які призначені для її виготовлення.
Ця пропозиція є актуальною також стосовно санкцій статей 176, 177 і 229 Кримінального кодексу України, статті 476 Митного кодексу України. Адже, по-перше, законопроектом передбачене коригування санкцій цих статей. По-друге, таке коригування не зачіпає наявної в санкціях цих статей конфіскації та знищення відповідних предметів і матеріалів. Отже, законопроект потрібно доповнити положеннями, за якими в санкціях статей 176, 177 і 229 Кримінального кодексу України, статті 476 Митного кодексу України буде залишено лише знищення відповідних предметів і матеріалів.
Наявні в законопроекті пропозиції про знищення за рішенням суду незаконно виготовлених продукції та обладнання і матеріалів, які призначені для її виготовлення, а також товарів, що переміщуються з порушенням права інтелектуальної власності не можуть бути ефективно реалізовані без визначення на рівні закону правовідносин, що виникатимуть у зв’язку з виконанням судового рішення – доступом до об’єктів конфіскації і знищення (питання забезпечення безпеки виконавця, відшкодування витрат, відкриття дверей і приміщень), несенням витрат та визначенням суб’єктів і процедури логістики й транспортування об’єктів конфіскації і знищення, їх відповідального зберігання, обслуговування, оцінки, реалізації та знищення тощо.
Наостанок вважаємо за доцільне зупинитися на терміні, пропонованому до закону про гуманітарну допомогу – «товари (предмети), що порушують права інтелектуальної власності». За чинним законодавством порушення (в розумінні протиправного діяння) вчиняється особою, а не товарами чи предметами. Залишення проекту без змін в даній частині призведе до того, що він не пройде юридичну експертизу в Мін’юсті.
На наш погляд, задля належного унормування відповідних правовідносин, унеможливлення порушення прав інтелектуальної власності під час надання гуманітарної допомоги слід вчинити наступним чином. Положення проекту про заборону ввезення та вивезення як гуманітарної допомоги товарів (предметів), що порушують права інтелектуальної власності (пункт 5 розділу І) потрібно замінити приписами, згідно з якими митний контроль і митне оформлення гуманітарної допомоги, що містить об’єкти права інтелектуальної власності, які охороняються відповідно до закону, та ввозяться на митну територію України або вивозяться з митної території України, здійснюються в загальному порядку з урахуванням особливостей, встановлених розділом XIV Митного кодексу України.
З найкращими побажаннями,
«Інтелект Груп Україна»