«Інтелект Груп Україна» має честь висловити підтримку ініціативи Мінекономрозвитку України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту авторського права і суміжних прав у мережі Інтернет. Потреба змін до українського законодавства в частині протидії так званому «комп’ютерному піратству» є надзвичайно актуальною.
Одночасно із упровадженням ефективних інструментів припинення порушень авторського права та суміжних прав нам усім слід зважити на потребу знайти баланс між інтересами правовласників з одного боку й потребами суб’єктів ринку телекомунікацій – з іншого.
Ми сподіваємося на успішне досягнення мети законодавчої пропозиції, означеної в пояснювальній записці до проекту закону.
Разом із цим, маємо звернути увагу розробників ініціативи на зазначені нижче проблемні питання, що потребують вирішення.
Так, проектом пропонується низка нових статей до Кодексу України про адміністративні правопорушення, які передбачатимуть юридичну відповідальність за певні дії або бездіяльність (з боку власника веб-сайту або постачальника послуг хостингу). Маємо зауважити, що запровадженню відповідальності за вчинення певних дій або за бездіяльність має передувати законодавче зобов’язання вчиняти відповідні дії й попередження про те, що не вчинення таких дій тягне юридичну відповідальність.
Потребують доопрацювання визначення термінів «веб-сайт», «власник веб-сайту». Адже запропоноване проектом смислове наповнення даних термінів не можна, на нашу думку, вважати чітким. Такий стан речей ускладнить застосування майбутнього закону, адже розумітися ці терміни будуть неоднозначно. Доречно зауважити стосовно потреби унесення відповідних доповнень (в частині визначення понять «веб-сайт», «власник веб-сайту», «постачальник послуг хостингу», встановлення правил належної поведінки для суб’єктів ринку телекомунікацій) не лише до Закону «Про авторське право й суміжні права», а, передусім, до Закону України «Про телекомунікації», адже саме останній акт встановлює «правила поведінки» на ринку телекомунікаційних послуг. Окрім зазначеного, термін «постачальник послуг хостингу» не узгоджується із загальним визначенням терміну «хостинг» (англ. hosting) – послуга щодо надання обчислювальних потужностей для розміщення інформації на сервері, що постійно перебуває в мережі (зазвичай в Інтернет). Тоді як за проектом Хостинг – зберігання інформації та забезпечення доступу до неї через мережу Інтернет.
Окремо слід зупинитися на базовому терміні – «інформація, що порушує авторське право і (або) суміжні права», на якому побудовано увесь законопроект. З одного боку, проект не містить визначення цього терміну, а з іншого – за чинним законодавством порушення (в розумінні протиправного діяння) вчиняється особою, а не інформацією. На наш погляд, мова має йти про інформацію, яка є об’єктом авторського або суміжного права.
І останнє. Новими статтями 164-18 і 164-19 Кодексу України про адміністративні правопорушення запропоновано встановити юридичну відповідальність за неналежне виконання правил щодо протидії повторним порушенням авторського права і (або) суміжних прав або за порушення правил розміщення інформації на веб-сайті. Наразі як перші, так і другі згадані правила ані законом, ані підзаконними актами не встановлено. Проект не містить означених правил або норми про покладення на певного суб’єкта (або суб’єктів) обов’язку розробити ці правила.
Висловлюємо сподівання на те, що наші напрацювання слугуватимуть дієвою допомогою на шляху просування законодавчої пропозиції.
З найкращими побажаннями,
«Інтелект Груп Україна»