• +380 44 331 6958
  • +380 50 443 6700
  • +380 44 482 4214
  • info@igu.ua

Всі найчастіші питання

Будь ласка, виберіть вашу категорію питання

Для багатьох споживачів ці два слова схожі за звучанням, тому їх плутають, не замислюючись про реальне значення кожного з них. Та насправді ж між ними величезна різниця.

Контрафактна продукція (контрафакт англ. counterfeit - підробка) - продукція, виготовлена з порушенням прав інтелектуальної власності.

В основі контрафакту - порушення інтелектуальних прав. Контрафакт - це новий продукт, створений на основі існуючого оригіналу. Контрафактні товари часто маркірують не справжнім логотипом відомої торгової марки, а схожим на нього логотипом, але з трохи видозміненою назвою, наприклад замість «Gucci» - «Guchi». У такому випадку виробники підробок мають можливість заперечити факт контрафакту тим, що оригінальне ім'я не використовувалося, при цьому пересічний покупець часто не знає, як точно виглядає шуканий логотип і спирається при покупці на непевно знайому картинку

Контраба́нда (італ. contrabbando, від італ. Contra - проти і італ. Bando - урядовий указ) - незаконне переміщення через державний кордон товарів, цінностей та інших предметів, тобто переміщення товарів, цінностей та інших предметів, що супроводжується порушенням вимог митного законодавства. Іншими словами, контрабандна продукція є оригінальною, проте незаконно ввезена в країну.

Інтелектуальна власність означає витвори людського розуму: винаходи, літературні та художні твори, символіку, назви, зображення та зразки, використовувані в торгівлі.

Інтелектуальна власність підрозділяється на дві категорії: промислова власність, що включає винаходи (патенти), товарні знаки, промислові зразки та географічні вказівки джерела походження; і авторське право, що включає літературні й художні твори, такі як романи, вірші й п'єси, фільми, музичні добутки; і твори образотворчого мистецтва, такі як малюнки, картини, фотографії та скульптури, а також архітектурні спорудження. Суміжні права включають права артистів-виконавців на їхні виконання, права виробників фонограм на їхньому записі й права віщальних організацій на їхній радіо та телевізійні програми.

Товарний знак - це відмінне позначення, що ідентифікує певні товари або послуги як зроблені або надані конкретною особою або підприємством. Він виник ще в ті давні часи, коли майстри ставили на своїх художніх творах або утилітарних виробах свій підпис, або «знак». Згодом всі ці знаки трансформувалися в сучасну систему реєстрації та охорони товарних знаків. Ця система допомагає споживачам ідентифікувати та купувати ті продукти або послуги, характер  і якість яких, підтверджувані їх унікальним товарним знаком, відповідають їхнім потребам. (ВОІВ)

Контрафакція (пізніше латинське contrafactio, французьке contrefaction, підробка) - це незаконне використання будь-яким суб'єктом (фізичною особою, організацією, фірмою й т.д.) відомих на ринку фірмових товарних знаків з метою витягу доходів від виробництва й реалізації товарів, подібних з товарами відомих фірм-виробників шляхом несумлінної конкуренції й введення в оману покупця (набувача), ведення “справи” під чужим ім'ям, незаконне використання чужого патенту при виготовленні й продажі товарів. Термін “контрафакція” має місце в законодавстві багатьох країн, а даний вид діяльності переслідується за законом відповідної держави.

 Найчастіше контрафакт зустрічається на оптових і роздрібних ринках, іноді в невеликих приватних магазинах, кіосках. Пов'язано це з кількома факторами:
    
1). Інформаційна неграмотність підприємців;
    
2). Спрощений облік закуплених і проданих товарів;
    
3). Цінова перевага контрафактних товарів перед оригінальними (ринки, переважно, відвідують люди з невеликим достатком, тому ціна має значення).

 Величезна кількість контрафактної продукції на наших ринках і в магазинах пояснюється ціною товару, яка значно нижче, ніж у правовласників, адже за цією ціною не стоять колосальні фінансові витрати, пов'язані з вкладенням величезних коштів у рекламу, транспорт, податки, мита і т.д.

За порушення авторських і суміжних прав, незаконне використання знака для товарів і послуг законом передбачена відповідальність.

Ст.З Закону України "Про захист прав споживачів" споживач має право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про товари, їх кількість, якість, асортимент, а також про їх виробника (виконавця, продавця), відшкодування збитків, завданих товарами неналежної якості, а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав.

За п.27 ст.1 Закону України "Про захист прав споживачів", фальсифікована продукція - це продукція, виготовлена з порушенням технології або неправомірним використанням торгової марки, чи копіюванням форми, упаковки, зовнішнього оформлення, а так само неправомірним відтворенням товару іншої особи. Згідно з п.4 ст.6 цього Закону, забороняється введення в обіг фальсифікованої продукції.

Згідно з ч. 1 ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними діями або бездіяльністю майну юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою яка її завдала.

Закон України "Про захист від недобросовісної конкуренції"

Стаття 21. Накладання штрафів на господарюючих суб'єктів - юридичних осіб та їх об'єднання.

Вчинення господарюючими суб'єктами - юридичними особами визначених цим Законом як недобросовісна конкуренція, тягне за собою накладення на них Антимонопольним комітетом України, його територіальними відділеннями штрафів у розмірі до трьох відсотків виручки від реалізації товарів.

У разі якщо обчислення виручки господарюючого суб'єкта неможливе або виручка відсутня, штрафи, зазначені у частині першій цієї статті, накладаються у розмірі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Кодекс України про адміністративні правопорушення

Стаття 51-2. Порушення прав на об'єкт права інтелектуальної власності

Незаконне використання об'єкта права інтелектуальної власності (літературного чи художнього твору, їх виконання, фонограми, передачі організації мовлення, комп'ютерної програми, бази даних, наукового відкриття, винаходу, корисної моделі, промислового зразка, знака для товарів і послуг, топографії інтегральної мікросхеми, раціоналізаторської пропозиції , сорти рослин тощо), привласнення авторства на такий об'єкт або інше умисне порушення прав на об'єкт права інтелектуальної власності, що охороняється законом, - тягне за собою накладення штрафу від десяти до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією незаконно виготовленої продукції та обладнання і матеріалів, призначених для її виготовлення.

Стаття 164-3. Недобросовісна конкуренція

Незаконне копіювання форми, упаковки, зовнішнього оформлення, а так само імітація, копіювання, пряме відтворення товару іншого підприємця, самовільне використання його імені-тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до сорока чотирьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва і сировини чи без такої.

Умисне поширення неправдивих або неточних відомостей, які можуть завдати шкоди діловій репутації або майновим інтересам іншого підприємця, - тягне за собою накладення штрафу від п'яти до дев'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Кримінальний Кодекс України

Стаття 225. Обман покупців та замовників

1. Умисне обмірювання, обважування, обрахування або інший обман покупців або замовників під час реалізації товарів або надання послуг, якщо ці дії вчинені у значних розмірах, - караються штрафом до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від ста до двохсот годин, або виправними роботами на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

2. Ті самі діяння, вчинені особою, раніше судимою за обман покупців чи замовників, - караються штрафом від ста до п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або обмеженням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Стаття 229. Незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару

1. Незаконне використання знака для товарів і послуг, фірмового найменування, кваліфікованого зазначення походження товару, або інше умисне порушення права на ці об'єкти, якщо це завдало матеріальної шкоди у великому розмірі, - караються штрафом від двохсот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або позбавленням волі на той самий строк, з конфіскацією відповідної продукції та знарядь і матеріалів, призначених для її виготовлення.

2. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб, або завдали матеріальної шкоди в особливо великому розмірі, - караються штрафом від тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або позбавленням волі на строк від двох до п'яти років з конфіскацією відповідної продукції та знарядь і матеріалів, призначених для її виготовлення.

3. Дії, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені службовою особою з використанням службового становища щодо підлеглої особи, - караються штрафом від п'ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років з позбавленням права займати певні посади або займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

Право на інтелектуальну власність (IPR) вважається порушеним, якщо відбувається щось з нижче перерахованого:

- Зареєстрована торгова марка чи фірмова назва: копія вироба має те ж маркування або позначення, яке ідентичне або схоже з оригінальним виробом;

- Незареєстрований товарний вигляд / оформлення / позначення - це означає, що підроблений виріб має форму і зовнішній вигляд або має позначення, які пізнаване або вироблене унікальним виробником. Покупців таким чином можна змусити повірити, що підроблені вироби виготовлені там же, де і оригінальні;

- Патент, дизайн повної конструкції, право на проектування: тут йдеться про те, що одна або багато частин оригінального виробу захищені діючим патентом і / або конструкція виробу та / або право на проектування (в США вони називаються патентами на конструкцію - design patents) і ці захищені (патентами) частини використовуються у підробленому виробі;

- Авторське право: підроблений виріб є текстом (брошурою, книгою, памфлетом, керівництвом тощо) або картиною, або фільмом, або звуком, або комп'ютерним програмним забезпеченням, або / і технічною документацією, чи кресленням, які, в основних рисах, ідентичні оригінальному виробу.

У Законі України "Про захист прав споживачів":

Стаття 18. Право споживача на інформацію про товари (роботи, послуги)

18.1. Споживач має право на одержання необхідної, доступної та достовірної інформації про товари (роботи, послуги), що забезпечує можливість їх компетентного вибору.

Інформація про товари (роботи, послуги) повинна містити:

• назви нормативних документів, вимогам яких повинні відповідати товари (роботи, послуги);
• перелік основних споживчих властивостей товарів (робіт, послуг), а щодо продуктів харчування - склад (включаючи перелік використаних у процесі їх виготовлення інших продуктів харчування і харчових добавок), калорійність, вміст шкідливих для здоров'я речовин порівняно з обов'язковими вимогами нормативних документів і протипоказання до застосування;
• ціну та умови придбання товарів (робіт, послуг);
• дату виготовлення;
• гарантійні зобов'язання виробника (виконавця);
• правила та умови ефективного використання товарів (робіт, послуг);
• термін служби (придатності) товарів (результатів робіт), відомості про необхідні дії споживача по його закінченні, а також про можливі наслідки в разі невиконання цих дій;
• найменування та адресу виробника (виконавця, продавця) і підприємства, яке здійснює його функції щодо прийняття претензій від споживача, а також проводить ремонт, технічне обслуговування.

18.2. Інформація, передбачена пунктом 1 цієї статті, доводиться до відома споживачів виробником (виконавцем, продавцем) у технічній документації, що додається до товарів (наслідків робіт, послуг), на етикетці, а також маркуванням чи іншим способом, прийнятим для окремих видів товарів (робіт, послуг) або в окремих сферах обслуговування.

Продукти харчування, упаковані або розфасовані в Україні, повинні містити інформацію про місце їх походження.

Якщо будь-яка інформація з вищевказаних відсутня, це може викликати сумніви в оригінальності продукту (товару).

 У нашій практиці таких випадків не спостерігалося. Як правило, на підпільному виробництві не дотримуються технологій виробництва, санітарно-гігієнічних норм або будь-яких інших норм, за якими ведеться суворий контроль на законному виробництві. Для того, щоб ціна на підроблений продукт була нижча за ціну на оригінальний, використовуються більш дешеві інгредієнти. Таким чином, ціна на підроблений продукт, в деяких випадках, різко відрізняється від ціни на оригінальний продукт.

Товари, які добре розрекламовані і, відповідно, користуються великим купівельним попитом. Це не означає, що всі широко рекламовані товари підробляють. Просто ймовірність підробки цих товарів набагато вища і більше вмотивована.

Підробка - це нелегальне відтворення / імітація виробу.

Таке відтворення / імітація вважається нелегальним, коли порушуються права інтелектуальної власності: зареєстрована торгова марка або фірмова назва; незареєстроване право власності на товарний вигляд, чи оформлення або позначення виробу; патент, дизайн всього виробу та / або право на проектування / патент на конструкцію; авторське право.